* Samsun Forum *
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

* Samsun Forum *

..::SAMSUN KARADENİZ GENCLİK::..
 
PortalliAnasayfaAramaLatest imagesKayıt OlGiriş yap

 

 Boğaz Köprüsünün Yapılış Aşamaları

Aşağa gitmek 
2 posters
YazarMesaj
karawatan
4 YILDIZLI ÜYE
4 YILDIZLI ÜYE



Mesaj Sayısı : 449
Kayıt tarihi : 10/07/07

Boğaz Köprüsünün Yapılış Aşamaları Empty
MesajKonu: Boğaz Köprüsünün Yapılış Aşamaları   Boğaz Köprüsünün Yapılış Aşamaları Icon_minitimeSalı Tem. 10, 2007 4:53 pm

BOĞAZİÇİ KÖPRÜSÜ VE İETT
KÖPRÜNÜN İNŞAAT AŞAMALARI VE AÇILIŞI

Avrupa’yı Asya’ya bağlayan “1. Boğaziçi Köprüsü”nün temeli Beylerbeyi ayakları şantiyesinde; 20 Şubat 1970’de törenle atıldı. Kabataş ve Kadıköy’den kalkan 2 adet şehirhatları vapuru, davetlileri taşı*** tören alanına getirdi. 21 pare top atışıyla çalışmalar başladı...
20 Şubat 1970: Temel atma töreni (Beylerbeyi)

Boğaz Köprüsünün Yapılış Aşamaları 1hv0

Mart 1970’de Ortaköy ayaklarının kazısı başladı. Hemen ardından da Beylerbeyi ayaklarının kazısı başladı...

Boğaz Köprüsünün Yapılış Aşamaları 2pd5

4 Ağustos 1971: Kule montajı

Boğaz Köprüsünün Yapılış Aşamaları 3vz3

17 Ağustos 1971: Kule montajı

Boğaz Köprüsünün Yapılış Aşamaları 4vu4

Ortaköy kulesinin inşaatı
Mayıs 1971’de Ortaköy çelik kulelerinin montajına başlandı. Beylerbeyi kulelerinin montajına ise Temmuz 1971’de başlandı. 1972’nin Ocak ayında her iki çelik kule de yükseldi.

Boğaz Köprüsünün Yapılış Aşamaları 5ov8

Dikey kulelerin birbirleriyle yatay olarak bağlanması
Kuleler tamamlanınca Ortaköy’den Beylerbeyi’ne kadar denizin yüzeyine, birbirine paralel; 2 adet kılavuz halat serildi ve bunlar kulelerden aynı anda çekilerek, ilk birleşim sağlandı (Ocak 1972).

Boğaz Köprüsünün Yapılış Aşamaları 6al5

Taşıtıcı çelik halatların çekimi

Boğaz Köprüsünün Yapılış Aşamaları 7te4

Ardından, tellerin gerilim ve büküm işlemleri 10 Haziran 1972’de başladı ve köprünün açılışına kadar sürdü.
İtalya ve İngiltere’de hazırlanan, içi boş kutular şeklindeki 60 adet tabliyeyi oluşturacak olan paneller, demonte vaziyette denizyoluyla getirilerek, Göksu birleştirme şantiyesine bırakıldı ve burada montajları yapılmaya başlandı...

Boğaz Köprüsünün Yapılış Aşamaları 8gs8

Tabliyeler; Köprü’nün üzerindeki trafik akışını sağlayacak olan yolu oluşturan, içleri boş ve her iki uçlarındaki dikey taşıyıcı halatlar yardımıyla, kulelerdeki gerili çelik halatlara salıncak gibi asılan ve birbirlerine lego oyuncakları gibi bağlanan, rijitleştirilmiş taşıyıcı bloklardı.

21 Şubat 1972: Kılavuz halatlar çekili

Boğaz Köprüsünün Yapılış Aşamaları 9sg2

Kuleler (henüz tabliyesiz)

Boğaz Köprüsünün Yapılış Aşamaları 10jr3

Kulelerden birinin içi

Boğaz Köprüsünün Yapılış Aşamaları 11xg0

Aralık 1972’de ilk tabliye köprüye gerilen çelik halatlara, salıncak sistemiyle monte edilmeye başlandı. Kulelerin tepesindeki vinçler yardımıyla ve palangalar vasıtasıyla içi boş tabliyeler askı halatlarına bağlandılar. Tabliyelerin yukarı çekilmesine köprünün ortasından başlandı ve sırasıyla iki uca doğru eşit sayıda çekildi.

Tabliyelerin orta kesimden başlayan montajı

Boğaz Köprüsünün Yapılış Aşamaları 12cw4

Tabliye montajı devam ediyor

Boğaz Köprüsünün Yapılış Aşamaları 13xl8

26 Mart 1973’de son tabliye de montajlandı. Ardından 60 adet tabliye birbirine kaynaklandı. Böylece, ilk kez yürüyerek Asya’dan Avrupa’ya geçildi...

26 Mart 1973: Son Tabliye denizden montaja getirilirken

Boğaz Köprüsünün Yapılış Aşamaları 14vf1

26 Mart 1973: Son Tabliyenin Montajı tamamlanmak üzere

Boğaz Köprüsünün Yapılış Aşamaları 15di6

Nisan 1973’de kauçuk alaşımlı çift kat asfaltının dökümüne başlandı.
1 Haziran 1973’de asfalt döküm işlemi tamamlandı.

Köprü üzerinde kauçuk menşeili Asflatlama

Boğaz Köprüsünün Yapılış Aşamaları 16kr9

Kulelerin altındaki geçiş noktalarına, köprüdeki genleşmeye uyum sağlaması amacıyla dönen-levhalar (rolling leaf) monte edildi.

23 Temmuz 1973: Rolling leafların montajı

Boğaz Köprüsünün Yapılış Aşamaları 17ia5

Yaklaşım viyadüklerinin inşasına (Ortaköy ve Beylerbeyi üzerinden geçen) Şubat 1973’de başladı ve Mayıs 1973’de bitirildi.

Yaklaşım viyadüğü inşaatı

Boğaz Köprüsünün Yapılış Aşamaları 18ad4

Ortaköy Yaklaşım viyadüğü inşaatı (Lido’nun yanı)



20 Temmuz 1973: Yaklaşım viyadüğü inşası

Boğaz Köprüsünün Yapılış Aşamaları 20ty9

8 Haziran 1973’de ilk defa araçla geçiş tecrübesi yapıldı.

Yaklaşım viyadüğü inşaatı

Boğaz Köprüsünün Yapılış Aşamaları 21mr7

Bu arada; 15 Mart 1974’de Çevreyolu’nun önemli geçişlerinden olan; Haliç Köprüsü’nün iki yakası birleştirildi ve yaya olarak geçildi. 10 Eylül 1974’de de Haliç Köprüsü açıldı).

(Haliç Köprüsü’nün inşaatı (henüz bitirilmiş ve Çevre yolunun bağlantısı tamamlanmış) 1973 sonları)

Boğaz Köprüsünün Yapılış Aşamaları 22qb1

Tüm çalışmalar tamamlandı ve köprü açılışa hazırlandı...İnşaat bitmek üzere

Boğaz Köprüsünün Yapılış Aşamaları 23we0

... Ve Köprü 30 Ekim 1973’de törenle açıldı... (Cumhuriyet’in 50. Yıldönümü)

Boğaz Köprüsünün Yapılış Aşamaları 24gj8

Açılış sabahı

Boğaz Köprüsünün Yapılış Aşamaları 25ym2

30 Ekim 1973-Açılış Günü Hazırlıkları-Mobil Şeref Tribünü Araçları gidiyorlar.

Boğaz Köprüsünün Yapılış Aşamaları 26kz7

Açılış töreni. Yeni alınan Büssingler misafirleri getirmişler ve beklemedeler...
Köprünün açıldığı gün halk o kadar yoğun bir ilgi gösterdi ki, onbinlerce kişi aynı anda köprünün üzerinde Asya’dan Avrupa yakasına doğru ve bir süre sonra da her iki yakaya doğru karşılıklı yürümeye başladı (Köprüyü ertesi günü çalacaklar (!) ya, onun endişesi herhalde, “Aman köprünün başına bir şey gelmeden, bir an önce ben de üzerinden bir kere geçeyim bari” p***olojisi). Açılış şerefine araç yolundan da yayalara yürüme izni verilince, köprünün üzerinde yaya adımlarının çokluğu ve bu yoğunluğun homojen olarak köprünün tüm yüzeyine yayılması sonunda rezonans artışı had safhaya girerek, köprü salıncak gibi sallanmaya başlayınca, daha ilk günden köprümüz çökmesin korkusuyla, derhal yaya geçişine son verildiğini gazeteler günlerce yazdılar...(Gerçekten de lastik tekerlekli araçların geçişleri yerine onbinlerce adımın aynı anda zemine yaptığı darbesel etki, lastik tekerlekten çok daha fazla tehlikeye yol açar, salınım artmaya başlayınca da bunun sönümlenmesi oldukça zordur, hızla sallanan salıncağın uzun süre sonra yavaşla*** durması gibi)... Hatta yanlış hatırlamıyorsam, gazetelerde şu örnek verilmişti: “Köprüden arka arkaya tanklar geçse o derece risk oluşturmaz ama, bir tabur asker uygun adımla köprüyü geçmeye çalışırsa, bu daha büyük tehlikedir.” Ayakların aynı anda yere vurması yüzünden...

30 Ekim 1973: Tören Alanı-Yayaların yürüyüşü Başladı...

Boğaz Köprüsünün Yapılış Aşamaları 27sz8

30 Ekim 1973: Yoğun Yaya Geçişi

Boğaz Köprüsünün Yapılış Aşamaları 28ys3

İlk 24 saat içinde; 28.126 motorlu araç köprüden geçti. Bu rakam; 402 araba vapurunun taşıyacağı araç adedine eşitti. Köprü 440 milyon liraya maloldu.

Boğaz Köprüsünün Yapılış Aşamaları 29id8

Köprünün açıldığı hafta
Köprüden yayalara (iki kenardaki yaya yollarından geçmeleri şartıyla) geçiş; 2 Mayıs 1974’de verildi (Geçiş ücreti 1 lira). Köprünün taşıyıcı ayaklarının (daha doğrusu kulelerinin) dördünde de yayaları yukarıya taşıyan dev asansörler mevcuttu ve yayalar bunları kullanarak köprüye çıkarlar, yürüyerek karşıya geçince de, yine buradaki kulelerin asansörlerini kullanarak aşağıya inerlerdi. Ancak köprüden aşağıya atlayanların sayısının artması yüzünden birkaç yıl sonra yayalara yasak geldi ve bundan böyle köprü, günümüze kadar yaya özürlü olarak hizmetine devam etti
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
bilpor
Admin
Admin
bilpor


Mesaj Sayısı : 38
Kayıt tarihi : 03/07/07

Boğaz Köprüsünün Yapılış Aşamaları Empty
MesajKonu: Geri: Boğaz Köprüsünün Yapılış Aşamaları   Boğaz Köprüsünün Yapılış Aşamaları Icon_minitimePerş. Tem. 12, 2007 5:57 am

Arkadaşalar lütfen konuları yerli yerine açalım Wink
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
 
Boğaz Köprüsünün Yapılış Aşamaları
Sayfa başına dön 
1 sayfadaki 1 sayfası

Bu forumun müsaadesi var:Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
* Samsun Forum * :: RESİMLER-
Buraya geçin: